Saturday 17 January 2009

M

Minns den dagen mamma berattade att mosters prognos forsamrats och att hon formodligen aldrig skulle bli frisk. Det forsta jag gjorde var att maila min kusin - hennes dotter - och eftersom jag inte hade nagra ord fick Joakim Berg tala for mig. Sedan dess har M statt for moster:

Du faller handlöst framför mig
på din väg mot okända land
Och när din sjukdom tagit dig
ska jag ge någon gata ditt namn
Tar fram vår kamera
Tar ännu en bild
Där du bara ler och ligger still

Det verkar så enkelt vännen
Ändå är det så obegripligt svårt
Ja, det verkar så enkelt vännen
Men ingenting i den här världen var väl någonsin lätt att förstå

Jag tog en roll när du blev sjuk
En roll som krävde hårdare hud
Min kraftreserv den tar snart slut
Som min tro på en ingripande gud
I ditt stora hjärta börjar slagen bli små
Och du rör min kind så jag förstår
att det bara är timmar tills du går

Fem steg bakåt, två steg fram
På lite håll liknar det dans
Och i drömmen håller du i min hand

Det verkar så enkelt vännen
Ändå är det så obegripligt svårt
I en värld byggd av män för männen
Där ingenting har något värde utom minnet av allt som var vårt

Forst kandes manga delar av texten avlagsna, men nu kanner jag varje liten rad.
Gud forsvann ur bilden for ett tag sedan.
Alltid fem steg bakat, tva steg fram; alltid kamp och battring men trots allt pa det hela taget forsamring.
Jag tror det har gatt ganska fort nu i slutet.
Och nu ar vi dar. Att det bara ar timmar tills du gar.
Idag kanns det sa verkligt som det kan kannas, men anda mil utanfor min begreppsvarld.
Tanker pa er - er som star annu narmare an jag. Och pa dig, M.
Aven om du ju aldrig kommer lasa detta.

3 comments:

Lilla J said...

Håller med, M står för moster och kommer alltid att göra det.

Jag förstår att det måste vara svårt att vara så långt borta nu, men samtidigt är jag avundsjuk på dig som inte har ngt val. Jag velar varje dag över om jag ska hälsa på henne igen eller inte. Jag vet inte om jag skulle må bättre eller sämre av det, och precis som du skrev så handlar det helt plötsligt om en själv. Moster skulle förmodligen inte få ut ngt av det. Jag har funderat på att åka dit och sjunga för henne, men nu när hon inte ens kan göra sig förstådd längre, så är jag rädd att hon inte skulle vilja men inte kunna säga nej. Beslutsångest läggs till sorgångest =(

Saknar dig lilla syster!

Amandark said...

hm. det är knäppt att man kan känna så lika. fast M för mig är en kompis med depression och borderline som hela tiden är på gränsen. och Gud känns långt borta. tyvärr (kanske). eller så är det lika bra.

Anonymous said...

Det är tur att det finns musik som kan sätta ord på tankarna när man själv inte kan det. Även om man förstår och accepterar att det har hänt nu så känns det så ofattbart konstigt. Att hela världen fortsätter att snurra ändå.
Tänker mycket på dig där borta över havet och det är skönt att läsa vad du skriver tycker jag.
Kram!